28 maja 2019

Uszyłam Tipi, czyli nasz prezent dla dziecka na Dzień Dziecka

Tipi, tipi, tipi....kto z nas nie bawił się pod "namiotem "zrobionym z prześcieradła, pościeli, koca itp.?  Dla małego człowieczka taki kącik to idealne miejsce do zabawy - mniejsza przestrzeń jest przytulniejsza. Tipi to była rzecz No.1, którą wiedziałam, że kiedyś uszyję dla naszego dziecka. Już będąc w ciąży planowałam jak będzie wyglądać. Nadszedł w końcu czas kiedy mała stała się na niego "gotowa". Z braku czasu pojawił się nawet pomysł, aby kupić gotowe Tipi, ale myślę sobie ooo, nieee... - maszynę mam, dwie "prawe" ręce mam i Outlet Tkanin pod nosem też mam. Nie pozostało nic innego jak zaplanować wykrój, zakupić materiały i odpalić maszynę. Decyzji nie żałuję... :)

Tipi na dzień Dziecka

Od czego zacząć szycie Tipi ? 


Krok pierwszy to przygotowanie formy, którą należy odrysować na materiale. Od tego jaka jest forma zależeć będzie wielkość i szerokość Tipi, dlatego jest ona bardzo istotna. Nie udokumentowałam jednak poszczególnych partii szycia namiotu. Nie opracowałam również graficznie formy wykroju ze względu na chroniczny brak czasu. Jednak gdybyście bardzo byli zainteresowani instrukcją jak  uszyć tipi, bardzo chętnie napiszę dla Was osobny post na przykładzie mini projektu.


Tipi uszyłam z lekko pikowanego materiału w kolorze śmietankowym, który w świetle delikatnie mieni się na złoto. Wykorzystałam go, aż 6 metrów - wszystko za sprawą dodatków do tipi oraz falban, które pochłonęły dość sporą jego część. Do uszycia tipi w wersji minimalistycznej, spokojnie można zmieścić się w ok. 3,5 - 4 metrach tkaniny. Materiał zakupiłam stacjonarnie po naprawdę niskiej cenie, dlatego akurat kilka metrów więcej nie zrobiło wielkiej różnicy ( 11 zł - metr materiału o szerokości 140cm)


 Najwięcej czasu pochłonęły "bajery" takie jak okienko, roletka, falbany, które zdobią wejście do tipi.
Wbrew pozorom, małe rzeczy, ale zajęły mi sporo czasu i nerwów, aby móc dokładnie i równiutko je uszyć/przyszyć.
Uszycie samego prostego tipi bez dodatków nie zajmuje więcej niż 2 godziny.




Dzięki doszytym wiązaniom, wejście to tipi może być całkiem "zamknięte" lub otwarte, 
a dodatkowa przeźroczysta warstwa z szyfonowego materiału umożliwia jedynie lekkie zasłonięcie się.


jak uszyć tipi

 Uzupełnieniem tipi jest mata. Początkowo środek namiotu wyłożyłam kocem, ale przy zabawie zwijał się on i przeszkadzał, 
dlatego postanowiłam wyposażyć tipi w "podłogę".  Mata namiotu składa się z podwójnej warstwy materiału, ociepliny
i pianki tapicerskiej o grubości 0,5 cm.  Całość została niezbyt gęsto przepikowana.


 Mata nie tylko jest przytulnym i mięciutkim wykończeniem tipi, ale również trzyma namiot w ryzach.
W rogach maty doszyte są troczki, które przywiązane są do końców kijów namiotu. 
W ten sposób tipi nie rozjeżdża się w każdą stronę i jest dużo stabilniejsze.


Zazwyczaj jako stelaż tipi stosuje się drewniane kije, wałki, drążki, trzonki, okrągłe paliki geodezyjne.
Jak się okazało w sklepie : / ... jeden taki drewniany kijek kosztował 20 zł !!!
 Potrzebując 4 takie kije robi się nagle kwota, wcale nie mała - a to tylko kije, gdzie tam reszta ...
Dlatego podpowiadam Wam, z powodzeniem nadają się tyczki bambusowe !

Jest tylko jeden minus - tyczki nie są gładkie, mają charakterystyczne, widoczne, ale przede wszystkim wyczuwalne
 tzw. kolanka wzrostu, które przeszkadzać mogą we wsuwaniu tyczki w tunele tipi, ale jest na to sposób. 
 Wystarczy każde z kolanek obwinąć dookoła przeźroczystą taśmą, wówczas węzy nie haczą i łatwo można wsunąć kijki :)



Jaki jest koszt uszycia Tipi ?? 


Biorąc pod uwagę wszelkie potrzebne materiały do wykonania Tipi, w którego skład weszło 
( tipi z okienkiem + mata + dekoracyjna poduszka) koszty jakie ponieśliśmy to ok. 100 zł

Jeszcze raz podkreślę, że zużycie materiału na to konkretne Tipi to ok. 6 metrów - w wersji minimalistycznej wystarczą ok. 3 - 4 m.  Wszystko zależy od tego jak chcemy, żeby Tipi wyglądało, czy będzie posiadać matę i inne dekoracyjne elementy. Ważna jest również cena  materiału, z którego mamy go zamiar uszyć - tutaj koszty są największe.


(na zdjęciu okrągła poduszka z falbanką DIY, którą uszyłam do Tipi
 - instrukcję do jej uszycia znajdziecie w linku )


Czy opłaca się szyć samodzielnie Tipi?

Opłaca się.....bardzo....!!!
Najtańsze z Tipi jaki widziałam w sklepach kosztowało 60 zł - proste tipi bez okien, maty itp. na dodatek wykonane z tandetnego połyskującego i nieoddychającego poliestru. Ceny tipi uszytego z tkaniny bawełnianej, z pełnym wyposażeniem wahają się w granicach 200 - 300 zł, a nawet więcej. Poza tym często mamy narzucony wzór / kolor materiału, z którego będzie uszyte oraz jego formę.

Pomijając kwestię finansową, czy to był dobry prezent na Dzień Dziecka?
Odpowiadam, najlepszy! Mała w dzień kiedy go dostała, nie wychodziła z niego praktycznie cały dzień.
Emocje już trochę opadły i Tipi nie jest już tak fascynujące, ale w dalszym ciągu dziudziutek lubi w nim przebywać, zwłaszcza kiedy w namiocie znajdują się ulubione misie i mięciutkie, milusie podusie, na których można zrobić " tuli, tuli " :) Jest również i "oświetlenie" w postaci lampek LED, które dodatkowo nadaje przytulnego i ciepłego charakteru w środku namiotu.


A teraz fotorelacja :) 

P.S. To była największa objętościowo rzecz, jaką kiedykolwiek uszyłam. 
Tnąc 6 metrów materiału ręce trzęsły mi się ze strachu, ale udało się!!! 
Efekt końcowy zaskoczył mnie i innych, ale radość i mina dziecka jest najlepszym komentarzem mojej pracy ♥






tipi w stylu shabby chick

jak uszyć wigwam



 

namiot tipi DIY

tipi z falbankami

teepee tent kids DIY

6 komentarzy:

  1. Zrobiłaś prawdziwe cudo! Sama bym się w takim tipi schowała:D
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze, to ja sama lubię posiedzieć w nim razem z dzieckiem :D

      Usuń
  2. Cześć,
    Ale ekstra! Takie eleganckie i śliczne. Zdecydowanie było udanym prezentem :D
    Pozdrawiam,
    Kasia

    OdpowiedzUsuń