14 lipca 2019

Jak uszyć torebkę koszyk z podkładek

O tej torebce myślałam już ho ho ho czasu temu, ale jakoś nie mogłam się za nią zabrać. Okazała się być jednak świetnym pomysłem na prezent urodziny - tym bardziej, że jubilatka wspominała o chęci posiadania takiej - więc motywacja do jej uszycia w końcu się znalazła. Biorąc pod uwagę, że torebki-koszyk są w tym sezonie szalenie modnym dodatkiem ( ale też i bardzo drogim ), postanowiłam udokumentować etapy jej tworzenia i napisać dla Was instrukcję krok po kroku jak samemu ( za przysłowiowe "grosze") zrobić taką torebkę HIT! W tym wpisie znajdziecie dużo zdjęć i dość szczegółowe opisy + wskazówki jak przygotować wykrój na środek torebki z funkcją jej zamykania. No to do dzieła!

round raffia basket bag DIY




Od czego zacząć szycie torebki?


Od zakupu podkładek.

Przyłóżcie się do zakupu, gdyż podkładki z jakich powstanie torebka mają ogromne znaczenie nie tylko estetyczne. Swoją torbę uszyłam z podkładek, które można kupić w każdej sieciówce z akcesoriami do wnętrz w cenie po kilka zł za sztukę. Kierowałam się głównie tym, aby tworzywo, z którego jest wykonana było gładkie ( korciły mnie piękne grube podkładki z trawy bambusowej lub morskiej, ale z własnego doświadczenia wiem jak potrafią się obsypywać i haczyć, co skutkowałoby pięknie pozaciąganą letnią sukienką :/ )
 
Zakupiłam więc 3 gładkie podkładki z tworzywa sztucznego w kolorze słomianym.
W połowie roboty okazało się jednak  ze dwie wystarczą w zupełności 
i jeszcze zostanie trochę resztek na zapas.

Podkładki kupione? 
To szyjemy!




Przód i tył torebki

Rozpruwamy obie podkładki, do tego momentu kiedy uzyskamy koła wielkości jakiej ma być torebka.
Części te muszą być takie same. Końce pasków chowamy pod spód, w taki sposób, aby uzyskać ładne, płynne zakończenie w formie ślimaka i dokładnie je przyszywamy. Podkładki, których użyłam zszyte były dość grubą żyłką, która przydała się w dalszych krokach.


round raffia basket bag DIY

Bok torebki

Z paska, który pozostał po rozpruciu podkładek szyjemy boki torebki. Długość pociętych na bok pasków powinna wynosić ok. 2/3 średnicy torebki. Paski nakładamy na siebie dość blisko i dokładnie zszywamy. 
W zależności od tego jak gruby ma być bok, tyle pasków należy ze sobą połączyć.

Szycie można wykonać na maszynie do szycia ( moim zdaniem jest to dobre rozwiązanie jeśli do używamy naprawdę dobrych np. tytanowych nici, wówczas nie ma obaw, że nitka pęknie, a torebka w nieoczekiwanym  momencie zacznie się w mig pruć). Ja do szycia wykorzystałam uzyskaną podczas prucia podkładek grubą żyłkę, dlatego torbę szyłam w całości ręcznie. 



Krawędzie boku podwójnie podwijamy i stębnujemy
Do otrzymanego boku przyszywamy przód i tył torebki.



Z pojedynczego paska podkładki zrobiłam pasek na ramię, który dodatkowo podszyłam materiałem, dzięki temu nie tylko został wzmocniony,  ale podczas użytkowania torebki nie będzie obaw, że będzie obcierał lub haczył odzieży. Żeby szew tym miejscu wyglądał estetycznie zdecydowałam, że zrobię to na maszynie do szycia. Gotowy pasek przyszywamy do torebki.


 Środek torebki  

 Jeśli chcecie zabezpieczyć zawartość swojej torebki przed ewentualnym zagubieniem 
lub kradzieżą jej zawartości, warto by było pokusić się o zrobienie w niej funkcji zamykania :) 
Ja zrobiłam to przez uszycie wkładu z tunelem na gruby sznurek, który zaciąga się.


Wykrój na wkład jest bardzo prosty, 
najlepiej przygotować go jeszcze przed zszyciem torby.


 *  na podwójnie złożonej prawą stroną do siebie tkaninie odrysować okrągłą część torby
*  wyznaczyć połowę koła zaznaczając na jego krawędzi dwa punkty
*  od punktów poprowadzić prosto linie na wysokość ok. 15 cm większą niż średnica koła ( + zapas na tunel, szeroki w zależności od grubości zastosowanego sznurka) i wyciąć elementy zachowując 1 cm zapasu
* narysować na tkaninie prostokąt szerokości boku torebki ( + 2 cm na zapasy szwów) i całkowitej długości mierzonej od początku do końca skrojonej części wkładu ( od strzałki do strzałki)
*  zszywamy boczną cześć z przednią i tylną, górną krawędź wkładu podwijamy na szerokość tunelika i stębnujemy ( przed uszyciem tunelika, wyznaczyć i uszyć dziurki na wsunięcie sznurka -  szyjemy tak jak dziurki na guziki)



Wciągamy sznurek w tunelik, a wkład przyszywamy do krawędzi boków torebki
- robimy to dopiero po przyszyciu do boków torebki paska na ramię !


Opcjonalnie można również przyszyć do torebki uchwyty do ręki.
Uszyłam je z potrójnie złożonego paska, który pozostał po zmniejszeniu podkładki
 ( pasek był zbyt giętki, aby zrobić rączki z jego pojedynczej warstwy)
Złożone ze sobą pasy zszyłam ręcznie grubą żyłką i przyszyłam do górnej krawędzi torebki.


Ostatnim krokiem są ewentualne elementy dekoracyjne. 
Do tej torebki zrobiłam prosty dwuwarstwowy chwost z bawełnianego sznurka, 
ale ciekawie wyglądałaby również przystrojona pomponikami  lub po prostu przewiązana letnią apaszką.


Torebka niestety długo u mnie nie zagościła, bo była prezentem urodzinowym dla siostry :)
Prezent na szczęście udany i bardzo trafiony,  a na moje ( z braku czasu ) NIEszczęście - mam już zamówienia na kolejne torebki : )
Tę instrukcję szycia starałam się pisać najczytelniej jak tylko potrafię.  Jednakże pisząc w pośpiechu z małym 1,5 rocznym diabełkiem 
u boku mogło mi coś umknąć. Dlatego jeśli macie jakieś pytania lub niejasności co do procesu szycia torebki, dajcie znać w komentarzu, a ja chętnie odpiszę w wolnej chwili.

Powodzenia! :)

jak uszyć okrągłą torebkę

jak uszyć torebkę koszyk





jak uszyć torebkę z podkładek

 jak uszyć okrągłą torebkę


torebka z podkładek DIY

how to sew a cirkle basket bag,

15 komentarzy:

  1. Cudna. Idealny pomysł.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Torba piękna, podszewka pomysłowo zapinana a kurs tak świetnie napisałaś, że mam ochotę usiąść już i zaraz do szycia torby, oczywiście po zdobyciu takich podkładek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowałam się go napisać bo sama szukałam jakiś podpowiedzi jak ją uszyć i nie znalazłam.W tym wpisie mam nadzieję, że zawarłam wszystko co najważniejsze :)

      Usuń
  3. Cześć,
    Ale to jest mega fajne i pomysłowe! I nie takie trudne. Mega mi się podoba :)
    Pozdrawiam,
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękna! Sama bym nie uszyła, ale ktoś mógłby mi uszyć, bo super ;) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacja. Gratuluję pomysłu i przepięknego wykonania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Super pomysł wykorzystam na warsztatach krawieckich z dziećmi bardzo dziękuję 🤩🌺

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny opis. Dziękuję ,za szczegółowy rysunek wkładu to torby. Może też uszyję ręcznie .😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jesli szyję sie ręcznie to można szyć trwałą i wytrzymałż żyłką - na zwyklej maszynie by to nie przeszło :)

      Usuń